Produsele electorale au fost livrate de compania românească înaintea campaniei electorale oficiale din aprilie 2022, dar partidul sârb nu a declarat cheltuielile ca fiind electorale, în rapoartele financiare trimise către agenția de anticorupție. Plata pentru marfa importată s-a făcut către o companie de transport, și asta ridică suspiciuni că partidul ar fi încercat să ascundă proveniența produselor cumpărate.
Am aflat că în schemă a fost implicată, ca intermediar, o companie de transport din Serbia.
Cine este SNS
Aflat la putere încă din 2012, Partidul Progresist Sârb (SNS) folosește frecvent șepci, pixuri, brichete, umbrele și alte produse pentru a-și transmite mesajele politice.
Documentele vamale obținute de colegii reporteri din Serbia arată că în 2022 au fost livrate peste un milion de articole, de la eșarfe, veste și genți, până la raclete de gheață, căni și scărpinători de spate. Oficialii vamali le-au înregistrat, la intrarea lor în țară, ca fiind transportate cu trei aeronave distincte din Uzbekistan, Turcia și China ( cu o oprire în Rusia). Avioanele au aterizat în Serbia între 28 ianuarie și 11 februarie 2022.
Deși obiecte similare au fost folosite de atunci în campania electorală, nu reiese foarte clar din documente dacă produsele au fost inscripționate înainte de a ajunge în Serbia sau dacă erau destinate campaniei electorale din 2022.
Marfa a fost livrată înaintea campaniei electorale oficiale care a avut loc în aprilie 2022, iar partidul sârb nu a declarat cheltuielile ca fiind electorale în rapoartele financiare trimise către agenția de anticorupție.
Am arătat în prima parte a acestei investigații că Ridzone Creative SRL, compania care a livrat produsele promoționale partidului sârb, este conectată de Sebastian Ghiță. Fostul deputat a primit azil în Serbia, este acuzat de corupție în România și în trecut, firmele lui au făcut afaceri atât cu guvernul sârb, cât și cu statul român.
Deși figurează ca exportator în documentele vamale, Partidul Progresist (SNS) nu a declarat nicio plată către Ridzone Creative în declarațiile sale financiare către agenția anticorupție din Serbia. Asta deși valoarea bunurilor livrate în primele două luni din 2022 a fost de aproape 3 milioane de euro.
Într-un raport de rutină trimis către Agenția de prevenire a corupției din Serbia, SNS a declarat în acel an că a cheltuit doar în jur de 810.000 euro pe broșuri, pliante, panouri publicitare pentru alegerile parlamentare și prezidențiale ce avuseseră loc în aprilie 2022.
Conform lui Nemanja Nenadic, avocat și director al organizației Transparency Serbia, campania electorală începuse în Serbia în 15 februarie 2022, adică la câteva zile distanță după ce a ajuns în țară ultimul transport de produse promoționale. Astfel că, Partidul Progresiv nu a mai avut obligația să declare în detaliu achiziția.
„Dacă scopul lor era să nu arate exact ce a fost plătit și cui, atunci importul de materiale publicitare înainte de campania electorală a fost o modalitate bună de a face acest lucru”, a declarat Nenadic.
Pentru că toate partidele din Serbia trebuie să trimită anual, către agenția anticorupție, un raport financiar cu toate tranzacțiile din anul precedent, în aprilie 2023, Partidul Progresist Sârb (SNS) a raportat că a cheltuit aproape trei milioane de euro pe „publicitate și publicații” în 2022, aproape triplu față de cât a plătit vreodată în anii precedenți.
Banii au ajuns la Milšped, o companie sârbă de transport, care apare listată în documentele vamale ca fiind intermediarul dintre partid și Ridzone Creative din România. .
Reporterii CINS au întrebat agenția anticorupție din Serbia dacă a investigat suma plătită de partid către firma de transport însă, răspunsul acestora a fost că au observat plata, dar nu a fost găsită nicio neregulă, astfel că nu au cerut informații suplimentare partidului.
„Auditul a stabilit că toate cheltuielile de la furnizorul «Milšped» au fost reflectate în raportul entității politice, că au fost plătite din contul curent al partidului politic și că nu au existat discrepanțe în datele prezentate în raportul partidului politic cu cifra de afaceri pe cont”, au declarat oficialii din agenția anticorupție.
Vladimir Tupanjac, un avocat sârb care a lucrat anterior în calitate de procuror adjunct în cadrul Agenției Anticorupție spune însă că raportările făcute de partid îi ridică semne de întrebare:
„O plată atât de mare către Milšped, care în mod normal nu este implicată în vânzarea de materiale promoționale, ci în transport, ar fi trebuit să fie un indicator pentru ca agenția să investigheze mai în detaliu. O astfel de cheltuială raportată poate indica faptul că SNS (n.r. Partidul Progresist Sârb) a vrut să ascundă de la cine a cumpărat materialele”, a declarat Tupanjac.
El a mai precizat că nu-și amintește ca partidele politice din Serbia să fi importat vreodată ceva.
Partidul Progresist se confruntă însă cu probleme mai ample legate de integritate. În februarie anul acesta, Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care a solicitat o anchetă internațională privind presupusele nereguli raportate în timpul și după alegerile parlamentare și locale din decembrie 2023, în care SNS a obținut cel mai mare număr de locuri în parlament.
Grupurile din societatea civilă avertizează, de asemenea, că țara alunecă spre autocrație sub conducerea președintelui Aleksandar Vučić, care a condus SNS timp de peste un deceniu și care încă are o influență semnificativă.
Într-un raport privind finanțele partidului în 2022, instituția care auditează cheltuirea fondurilor publice în Serbia, a remarcat și ea plata către Milšped, pentru bunuri importate la începutul lui 2022, dar nu a dat alte detalii și nu a menționat firma Ridzone Creative.
SNS, Milšped și Ridzone Creative nu au răspuns întrebărilor.
Afacerile lui Ghiță în Serbia
În timpul unei ședințe în care se judecata extrădarea sa, Sebastian Ghiță le-a spus magistraților din Belgrad că plănuiește să facă afaceri în Serbia, dacă primește azil.
De fapt, Teamnet ( una dintre firmele în care a fost acționar) făcea afaceri încă din 2012. În acel an, celebra Teamnet International SA a primit 850.000 de euro pentru a realiza sistemul de supraveghere video la granițele Serbiei. Contractul a fost finanțat din bani europeni.
Tot atunci, Teamnet își deschisese un birou local la Belgrad și apoi a început să câștige contracte cu statul sârb. De exemplu, în 2016, a fost parte dintr-un un consorțiu cu o firmă de IT sârbească, apropiată de de Partidul Progresist și de președintele Vucic. Au câștigat împreună, cu câteva luni înainte ca Ghiță să fie arestat, un contract de 1.3 milioane de euro cu un minister pentru implementarea unui sistem informatic.
La momentul actual, Sebastian Ghiță nu mai apare în nicio companie înregistrată la Registrul Comerțului din România. Procurorii români sugerează într-o ordonanță dintr-un dosar penal că acesta ar fi transferat toate afacerile pe interpuși :
“În august 2012, Ghiță Sebastian Aurelian şi-a vândut toate participațiile deținute în societățile comerciale, ca urmare a obținerii calității de deputat în Parlamentul României. Deşi acesta şi-a înstrăinat participațiile deținute la societăți comerciale, (…) a rezultat că acesta, indirect, controlează şi în prezent aceste societăți prin intermediul rudelor şi prietenilor săi”.
În 2020, Ghiță a fost localizat de reporterii de la Libertatea în Mykonos, în vacanță alături de familia sa.
Am încercat să-l contactăm pe Sebastian Ghiță, dar acesta nu răspuns până la ora publicării materialului.