„La primărie, tehnic vorbind, un candidat care nu are un membru în comisia de vot nu are nicio șansă”

Octavian Benga lucrează în zona de business, a devenit expert electoral în 2017 și a fost președinte de secție de vot. S-a înscris în Corpul Experților Electorali din spirit civic, pentru că și-a dorit să se implice mai mult și pentru că era curios să afle cum funcționează alegerile, spune el. 

Merge și anul acesta la alegeri, iar momentan a fost desemnat locțiitor la o secție de votare din București. Am vorbit cu el să înțelegem care sunt hibele cu experții electorali și cât de importanți sunt aceștia în contextul alegerilor din acest an. 

Octavian Benga Foto: arhiva personală
Octavian Benga Foto: arhiva personală

De ce e important: Președinții secțiilor de votare și locțiitorii lor sunt oamenii care se asigură că procesul de vot e corect și transparent. Felul în care sunt selectați la nivel național e un indicator al unei societăți sănătoase.

Octavian Benga: Procedura este oarecum destul de simplă. Te duci la birou electoral, dai un test, care este destul de slăbuț, ca să zic așa, și dai testul respectiv pe lege. Cam toată lumea îl ia, dacă are un minimum de cunoștințe, pentru că au nevoie de oameni. 

Apoi, după ce dai testul, în momentul în care vin alegerile, ești numit președinte, ori vicepreședinte în secția de votare. Membrii ei sunt numiți de partide, dar se ajunge ca vicepreședinții și ca președinții să fie afiliați politic.

Adică mi s-a întâmplat să mă întâlnesc în secțiile de votare cu oameni, cu președinți de secție care erau membri de partid.

Reporter: Nu credeți că e o problemă aici?

Octavian Benga: Ba da, este o problemă, dar nimeni nu verifică. Tu dai o declarație pe proprie răspundere în anul în care ești numit expert electoral, după care, ulterior, nu te mai verifica nimeni. 

Pe mine nu m-a verificat nimeni, dacă am fost. Eu cred că am refuzat o dată pentru că devenisem membru de partid și am refuzat la un tur de alegeri să mai fiu președinte de secție de vot. 

Am zis că nu pot să fiu pentru că sunt implicat politic, dar tot sistemul electoral se bazează pe membri de partid. 

R: Din ce înțeleg, președintele secției de votare trebuie să se asigure că, în secția de votare, lucrurile se desfășoară după lege și că nu e favorizat un partid politic sau altul. Nu asta ar trebui să facă președintele?

Benga: Corect. De-aia și există sistemul nou. Există o cameră. Tableta care face înregistrarea votanților, în momentul în care se închid urnele, se transformă în cameră de supraveghere.

Scopul președintelui e să se asigure că se respectă procedura de numărare a voturilor, dar care mi s-a întâmplat, când eram membru de comisie, ca președintele să nu vrea să o respecte.

R: De ce?

Benga:: Pentru că este foarte simplu când nu respecți procedura, să numeri voturile cum vrei.

R: Adică să înclini balanța către un partid sau altul.

Benga: Da, și în general o înclini anulând voturi, adică declarând anumite voturi invalide. 

R: În momentul în care devii președinte de secție, ți se cere vreo declarație cum că nu ai probleme penale?

Benga: Sincer, nu-mi amintesc. E posibil să existe o declarație pe proprie răspundere, dar cu siguranță nu am depus cazier.

R: Din ce înțeleg, din 2017, până acum nu v-a verificat nimeni? Nu v-a luat nimeni la întrebări legate de apartenența la vreun partid?

Benga: Nu.

R: Din experiența dumneavoastră, au fost președinți sau vicepreședinți de secții care să fie angajați în primăria respectivă?

Benga: Da, pentru că nu sunt oameni, societatea civilă nu se implică. 

În același timp, atenție. Mai este un lucru interesant. Dacă nu ești în sistem nici nu știi că plata e atât de bună.

Eu când m-am dus și m-am înscris am fost pur și simplu pentru că îmi doream să particip la un vot democratic, fără să știu că există plată. Am avut o surpriză că sunt plătit.

R: Ce ați mai observat la alegerile precedente?

Benga: La primărie, tehnic vorbind, un candidat care nu are un membru în comisia de vot nu are nicio șansă. A fost un caz pe care mi-l amintesc de când eram membru de comisie din partea unui partid. 

Erau în comisie oameni care doreau să schimbe primarul, dar cu toate astea le era efectiv frică, nu aveau cultură, nu aveau informații. Le era efectiv frică să scrie o hârtie cu ce se întâmpla acolo. Veneau la mine și se plângeau că fiul primarului era în fața școlii și vorbea cu votanții.

A venit jandarmeria, bineînțeles, a dispărut toată lumea din fața secției. Ideea este că, dacă nu e un om cu spirit civic și cu dedicație pentru ce se întâmplă atunci, lucrurile se aranjează.

E un procent destul de mare de aranjamente, mai ales la primărie. 

În momentul în care se închid voturile, este obligatoriu ca ștampilele să fie închise și sigilate.Și dacă nu se întâmplă asta, cineva are ștampile în mână.

R: Păi și ce face, mai pune niște voturi?

Benga: Nu, mai pune ștampila pe un vot care nu-i convine. Iar camera aia de la STS (n.r. Serviciul de Telecomunicații Speciale), ce să zic, pot să o îndrept spre tavan pentru cinci minute, timp în care ți-am rezolvat 20 de voturi, iar la nivel local chiar contează.

Adică procedura este minunată, este foarte bună, dar este aplicată de oameni.

Procedura poate să fie îmbunătățită, dar întrebarea mea este cum supraveghezi 2.000 de secții de votare să vezi că toți au băgat ștampilele într-o pungă sigilată. Plus că dispar ștampiile.

R: Conform Autorității Electorale Permanente sunt 17.000 de secții de votare în țară.

Benga: Deci 17.000. Ar trebui ca la ora 22.00, când se închid secțiile de votare să supraveghezi 17.000 de camere, că introduc toți ștampilele și că nu sunt ștampile dispărute, că asta e altă problemă. Există votanți care bagă ștampila în urnă. Tu sigilezi urna conform procedurii, dar ai o ștampilă la dispoziție în urnă respectivă, care o mai folosești un pic dacă e. Adică nu e infailibilă procedura asta, încerc să spun.

E problematic și dacă nu sunt oameni dedicați, care să vrea să fie respectat procesul electoral, se găsesc soluții ca să fie fentat. 

Există riscuri, pentru că orice tentativă de fraudare a votului se transformă în cercetare penală. Dar, într-un sat de 200 de oameni care toți depind primărie, nu cred că a fost nimeni condamnat pentru așa ceva. 

R: Pe hârtie e totul bine, avem proceduri, dar realitatea din teren arată că de fapt nu e chiar atât de bine.

Benga: Dacă ai oameni care sunt dedicați unui primar și ei știu procedura, pot înclina balanța în favoarea lui. Și, cum spuneam, sunt suficiente 20 de voturi. Să anulezi 20 de voturi, este foarte ușor.

Pentru ca votul să se desfășoare în condiții legale îți trebuie oameni cu un pic de curaj, educați, care să se implice. Niciun angajat din primărie nu o să spună nu unui primar când e președinte de secția de votare. 

Nu pot să spun că mie îmi era foarte comod să mă văd cu băieții ăia care plăteau în fața școlii.